زنان و دخترانی که قربانی مردسالاری می شوند

امروز صبح از فرودگاه بوشهر پرواز کردم و به تهران برگشتم . سفر جالب و در عین حال خسته کننده ای بود و البته جالبی سفر به دیدن قشری از جامعه ی آماری هفتاد میلیونی ایرانی بود که تا به حال وجودشان را کتمان می کردم .

نمی خواستم باور کنم که هنوز در بخشی از این کشور حقوق انسانی زنان سلب می شود و جامعه ای به این شدت مرد سالار هنوز هم وجود دارد ولی متاسفانه در برخی از شهرستان های استان بوشهر این جوامع و برخورد های مرد سالار کاملا مشهود بود گرچه در ظاهر شهر زنانی به خوش پوشی زنان تهرانی می بینید ولی وقتی با چند تن از ساکنین هم صحبت می شوید می بینید آنچه به خورد فرهنگ این شهرستان ها رفته همان فرهنگ پوسیده و پر ایرادی است که زنان را از فعالیت های روزانه هم منع می کند و همواره زن را به عنوان یک آشپز و خدمتکار خانگی معرفی می کند .

مردم بوشهر و شهرستان های اطراف علیرغم خون گرمی و مهمان دوستی فراوان کسانی که انتظار دیدن شهری آزاد و مدرن و رو به پیشرفت را دارند آزرده می کنند . ناراحت کننده است دیدن خانواده هایی که همواره به فرزندان دختر خود به منظور ازدواج در سنین کم فشار می آورند و حتی درس خواندن دختران خود را دلیلی برای پیدا کردن شوهر بهتر می دانند .

بوشهر زیبایی های فراوانی دارد . سواحل بوشهر هر مسافری را چه ایرانی و چه خارجی به سمت خود جذب می کند تا آنجا که هیچ مسافری از ماندن در بوشهر احساس خستگی نخواهد کرد ولی باید پذیرفت که مردم بوشهر و شهرستان های اطراف نه محرومند و نه مظلوم ؛ محروم نیستند چرا که به تمامی منابع نزدیکند و امکان دسترسی به تمام این منابع برای این شهرستان ممکن است و مظلوم هم نیستند چون با وجود اینکه حقوق مشخص این شهرستان ها زیر پا گذاشته می شود شکایتی از مردم به گوش نمی رسد .

این بخش شاید تلخ ترین حقیقتی بود که من با چشمان خود دیدم … هرگز نمی فهمیدم چطور آمار انتخابات کشور اینقدر بالا می رود … هرگز متوجه نبودم که چه کسانی هستند که به محمود احمدی نژاد رای داده اند ولی در این سفر چند روزه تعداد زیادی از مردمی را دیدم که مشتاق شرکت در انتخابات بودند و بی صبرانه انتظار احمدی نژادی را می کشیدند که ملتی را جان به لب کرده … افرادی دیدم که از تحریم ها حمایت می کردند و معتقد بودند این برخورد ها درست بوده که ایران را به انزوا کشانده تا شاید ایران در عصر ارتباطات با منزوی شدن به خود کفایی برسد .

عجیب بود و ناراحت کننده اما دانستن این حقایق مفید خواهد بود در نوشته ها و قضاوت ها من در مورد اتفاقات آتی کشور … حداقل برای من که مدت ها بود در بین مردم شهر های دیگر نرفته بودم بسیار جالب بود که با افرادی رو به رو شوم که نظراتی کاملا عکس من داشتند و دارند و من هرگز این افراد را نه دیده بودم و نه علاقه ای داشتم که ببینم تا شاید بتوانم منکر وجودشان شوم ؛ تا شاید خودم را قانع کنم که همه ی مردم ایران مثل من فکر می کنند !

8 Responses to زنان و دخترانی که قربانی مردسالاری می شوند

  1. asghar می‌گوید:

    یک مثلی است که میگوید : تا خر در جهان است مفلس در نمیماند !!! حالا هم که احمدی نژاد خر مراد را سوار است و میتازد!!!
    افسوس که دست ما کوتاه و خرما بر نخیل است جانم

  2. آرش می‌گوید:

    این چه انتظاری است که همه مثل شما فکر کنند؟ اشتباه نکن من نه دست راستی هستم نه حتی مذهبی ولی اولین اصل آزادی بیان و اندیشه اینه که هر کسی بتونه هر جور که دلش خواست فکر کنه و زندگی کنه. من نمی دونم شما چقدر از مردم بوشهر رو دیدی و طی چند روز مسافرت چقدر تونستی پیشینه فرهنگی و تاریخی استان رو درک کنی که به همین راحتی درباره مردمش قضاوت می کنی. فقط جهت اطلاع طی انتخابات قبلی دکتر معین در استان رای اول رو آورد نه احمدی نزاد. خوبه یه نگاهی هم به سفر خاتمی به بوشهر بکنی و اینکه چرا خاتمی در اولین سفر تبلیغاتیش بوشهر رو انتخاب کرد.

    • meysam.b3 می‌گوید:

      این چه انتظاری است که همه مثل شما فکر کنند؟ اشتباه نکن من نه دست راستی هستم نه حتی مذهبی ولی اولین اصل آزادی بیان و اندیشه اینه که هر کسی بتونه هر جور که دلش خواست فکر کنه و زندگی کنه. من نمی دونم شما چقدر از مردم بوشهر رو دیدی و طی چند روز مسافرت چقدر تونستی پیشینه فرهنگی و تاریخی استان رو درک کنی که به همین راحتی درباره مردمش قضاوت می کنی. فقط جهت اطلاع طی انتخابات قبلی دکتر معین در استان رای اول رو آورد نه احمدی نزاد. خوبه یه نگاهی هم به سفر خاتمی به بوشهر بکنی و اینکه چرا خاتمی در اولین سفر تبلیغاتیش بوشهر رو انتخاب کرد.

      ر مورد بحث های انتخاباتی باید بگم که بله شما درست میگید چون با توجه به مدتی که من در شهر بوشهر بوده ام قضاوتم تنها با توجه به افرادی است که در پیرامون سفر دیده ام و نه بیشتر البته طی پرس و جو هایی که داشتم متوجه شدم که با توجه به استقبال گرم مردم بوشهر از آقای خاتمی مخالفین خاتمی هم خیلی کم تعداد نبودند تا آنجا در برخی شهرستان ها هنوز هم شعار هایی که علیه او بر روی دیوار ها نوشته اند موجود است . سپاس از کامنت خوب شما و اطلاعاتی که دادید .
      شاد باشید

  3. سلام نمیدانم چه شهرهای بوشهر رفتید اما تمامی مطالبی که گفتید اشتباه بود زنان و دختران استان بوشهر از بندر دیلم تا عسلویه در زمینه تحصیل وکار هیچگونه مشکلی ندارند و هیچ محدودیتی وجود ندارد وهیچ فشاری برای ازدواج بر روی آنها نیست وهیچ دیدگاه مرد سالاری وجود ندارد

    • meysam.b3 می‌گوید:

      سلام نمیدانم چه شهرهای بوشهر رفتید اما تمامی مطالبی که گفتید اشتباه بود زنان و دختران استان بوشهر از بندر دیلم تا عسلویه در زمینه تحصیل وکار هیچگونه مشکلی ندارند و هیچ محدودیتی وجود ندارد وهیچ فشاری برای ازدواج بر روی آنها نیست وهیچ دیدگاه مرد سالاری وجود ندارد

      سلام دوست عزیزم .بنده هیچ اصراری بر عمومیت دادن صحبت های شخصیم ندارم و نداشتم ؛ بنده با تعدادی از مردم شهرستان های بوشهر رو به رو شدم و این صحبت های خود آنان است که من منعکس کرده ام ؛ اما اصرار شما بر اینکه هیچ کدام از صحبت های من صحیح نیست کمی عجیب به نظر می رسد . گاهی لازم است حقایق را قبول کرد و گاهی هم بیان کرد حتی اگر شما یک خبرنگار بوشهری باشید.
      سپاس از کامنت شما
      شاد باشید

  4. toby می‌گوید:

    برادر پیشوایان ما میگن مردم همون حکومتی رو دارن که شایسته شونه….

  5. کوروش می‌گوید:

    الفبا سلام و عرض ادب نوروز پیروز
    کوروش هستم از بلاگ خانه ی رایمند

    الفبای عزیز می گویند :
    علم افلاطون حریف جهل مادرزاد نشد و به قول دوستان بریتانیایی اگر می خواهی ملتی را نابود کنی ابتدا آگاهی و فرگنش را نابود کن .
    شبهایت به شادی روزهایت در پناه آزادی

  6. فاطمه می‌گوید:

    همکلاسی داشتیم توی دانشگاه که مال قبیله ی عروس آتش بود. و خیلی چیز هارو تعریف میکرد.
    چطور دردی رو که حس میشه،میشه انکار کرد؟

پاسخی بگذارید

