دور سفره همه جمعند ؛ توی سفره خالیست !

بوی فقر این روز ها از همیشه بیشتر به مشام می رسد . امروز صحنه ای دیدم که از دیدنش احساس درد کردم . در درون یک مغازه تلویزیونی در ویترین روشن بود و صدای آهنگ برنامه ی کودک به گوش می رسید … دختر بچه ی فال فروشی جلوی ویترین ایستاده بود و محو تماشای تلویزیون بود …

ناگهان فکر کردم که این بچه هرگز در منزل امکان تماشای تلویزیون رو نداره ؛ وقتی تمام بچه ها تو خونه هاشون مشغول تماشای برنامه ها ، تفیح و بازی و خندیدن هستن و این بچه سر چهارراه ها و محله های شلوغ تهران مشغول التماس و خواهش و تمناست تا شاید فالی رو بفروشه اگر باهاش برخورد بدی نشه و با دست های مردان و زنان چند برابر بزرگتر از خودش کنار زده نشه !

کمی جلو تر به بازاری رسیدم که مملو از دستفروش بود که دیدن این بازار باعث شد به فکرهای چند لحظه پیشم بخندم … مردم عادی توان خرید ندارند و من ناراحت بودم برای دختری فال فروش ؟!

زندگی قسطی پولی برای کارمند و … نمی گذارد تا با آن خرید کنند … ماشین قسطی ، خانه ی قسطی ، یخچال و فریزر قسطی و … توان خرید را از مردم گرفته آن هم با این گرانی و تورم .

و چه دردناک است که خانواده ای چشم انتظار به حقوقی دارند که همه اش برای قسط و قرض و قوله می رود و پس از اتمام حقوق و پرداخت اقساط تنها یک اتفاق جدید رخ می دهد باز هم بی پولی به سراغ خانواده می آید و بر کوه قرض ها افزوده می شود .

از نبود رفاه صحبت نمی کنم چون کار ما از رفاه گذشته ؛ از غیر قابل تحمل بودن تورمی صحبت می کنم که هر روز رو به افزایش است و دیگر امیدی به کنترلش نیست ؛ از فقری همه گیر صحبت می کنم که مثل یک ویروس در جامعه رو به رشد است و هر روز تعداد زیادی را مبتلا می کند و از بی فکری و بی مسوولیتی کسانی صحبت می کنم که ارزش های انسانی مردم را زیر پا گذاشته اند و هیچ حقی برای این مردم قائل نیستند حتی یک زندگی کمی راحت !

خانواده ی ایرانی هنوز صبور است ؛ هنوز مملو از مهر و محبت است گرچه خالی از رفاه اقتصادیست … خانواده ی ایرانی هنوز هم برای هر وعده ی غذایی بر سر یک سفره جمع است گرچه در سفره چیزی برای خوردن نیست … و خانواده ی ایرانی هنوز هم عاشق ایران است گرچه دلیلی برای دوست داشتن هم نیست !

پاسخی بگذارید

